کد مطلب:223959 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

قضا و قدر
می فرماید كردار بندگان مخلوق آنهاست كه بقدر قدرت خود كاری را بوجود آورده اند نه آنكه خلق تكوینی باشد كه كار را مخلوق خدا



[ صفحه 356]



بدانند - شما درباره ی این اعمال و افعال جبر و تفویض نگوئید زیرا نه جبر است و نه تفویض بلكه میدانی است در اختیار شما نهاده اند و شما را آزاد برای كردار و رفتاری نموده اند كه عمل و فعل شما حاصل اراده و مشیت شماست نه باجبار عمل كرده اید و نه باختیار آمده و رفته اند.

نیكی را بجرم مرض نگیرید و اطفال را بجرم پدران عقاب ننمائید كه پروردگار تعالی جل شأنه میفرماید وزر اخری گناه كسی را بر دیگری حمل نمی كنند و نمی نویسند و انسان ندارد و خداوند است كه گناهان را می آمرزد و بكسی ظلم و ستم نمی نماید خداوند بر بندگان طاعتی مقرر نمی نماید كه موجب ستم و تجاوز و تعدی او گردد یا او را برای تجاوز بحقوق دیگران تقویت نماید و بنده ای را برسالت بر نمی گزیند كه بداند او كافر می گردد یا اطاعت از شیطان می نماید - بلكه بزرگان برگزیده ی او همه در مكتب ربوبی تربیت آسمانی گرفته اند - باید دانست اسلام غیر از ایمان است و هر مؤمن مسلمانان است اما هر مسلمان مؤمن نیست دزد در حین دزدی مؤمن نیست - قاتل و متعدی در حال قتل و جنایت كه می داند قتل نفس حرام است و تجاوز بحقوق دیگران ممنوع است مؤمن نیست - شارب خمر در حین شرب خمر مؤمن نیست - زانی در حال زنا مؤمن نیست و آنها كه حدی بر آنها جاری می شود یعنی سوء سابقه در دیوان محاسبات الهی دارند و محكومیت جزائی دارند مؤمن نیستند بلكه مسلمان هستند كافر هم نیستند. خداوند مؤمنین را بنا بر وعده ی خود ببهشت می برد و آنجا جاودان خواهند شد بر حسب وعید بجهنم می برد آنجا جاودان هستند برای همیشه - و مشركان مشرك را خواهد آمرزید و مسلمانانی را كه مرتكب خلاف و تخلف و بخواهد بشرط توبه می آمرزد تا بمقام مطلوب خود برساند.

گناهكاران موحد یعنی مسلمین معصیت كار بآتش جهنم می روند ولی از آن بیرون می آیند چه آنجا مخلد نیستند بلكه بشفاعت و شرایط دیگر آمرزیده می گردند.

شفاعت جایز است برای آنان [1] .

محیط گرفتاری و آتش عقاب و كیفر مسلمانان بنام دارالتقیه دارالاسلام است نه دارالكفر می توان گفت و نه دارالایمان چه آنها نه مؤمن هستند بمعنی واقعی كه عقیده و عمل با هم داشته باشند و نه كافر و منكر كه نه عقیده و نه عمل داشته باشند بلكه عقیده دارند ولی عمل نمی كنند.



[ صفحه 357]



آنها كه آتش عقاب بر آنها واجب شده منافقین - فاسقین - مرتكبین گناهان كبیره هستند كه باید بآتش كدورات طبیعت آنها زایل گردد و صفای لازم خود را بدست آورند آنان پس از مردن با مؤمنین مبعوث نخواهند شد زیرا مؤمن از گناه مبراست و مسلمان عاصی با گناه آلوده است و خواه و نخواه گناه صاحبش را بآتش می گشاید - ولی برای مشرك و كافر و فاسق و منافق و مرتكب معاصی كبیره شفاعت جایز است بشرط توبه و انابه و ندامت -و و مقر آنان دارالاسلام است نه مقر كفر و نه ایمان.


[1] من ذي الذي يشفع عنده الاباذنه.